preloader
Sun-Maid labels

Vores historie

Det hele startede på en varm dag i 1912 i Californiens frugtbare San Joaquin-dal. En gruppe rosinproducenter blev enige om at gå sammen om at sælge rosiner. De havde intet navn og ingen salgsplan. Men under vejledning af en klog og respekteret landmand ved navn H.H. Walisisk begyndte California Associated Raisin Company sin lange rejse med at sprede søde soltørrede rosiner rundt i verden.

Black and white photo of H.H. Welsh
A black and white photo of an entrepreneurial group of raisin growers, who later became known as The California Associated Raisin Company.
Sun-Maid
Black and white photo of Lorraine Collett, who posed as the Sun-Maid girl

Kort efter det opfandt marketingmedarbejderen E.A.Berg, hvad der ville blive et af de mest ikoniske mærker i amerikansk historie; Sun-Maid. Navnet er en flit og en ordleg med den naturlige proces, at rosiner ‘laves’ i Californien. For at skabe opmærksomhed omkring det nye brand og intiativ blev et helt tog dekoreret med reklamebannere og budskabet “Rosiner bliver dyrket af 6.000 californiske dyrkere”. I 1915 blev en ung kvinde ved navn Lorraine Collet bemærket af Sun-Maids direktør L.R. Payne, da hun tørrede sit hår i en lys rød hætte. Payne spurgte høfligt, om hun ville være model for et maleri for virksomheden, som senere blev til det ikoniske logo, der stadig findes på alle Sun-Maid-Produkter.

Painting of Lorraine Collett as the Sun-Maid girl, which ended up becoming Sun-Maid's logo
Black and white photo of Sun-Maid's processing plant in Fresno, California

Efterhånden som vinavlernes rosinmarker voksede i størrelse, voksede deres salg også og omvendt. Deres store drøm begyndte at virke mere og mere opnåelig, mens deres faciliteter føltes mindre og mindre. Det var tid til at udvide og det gjorde de; de byggede et smukt forarbejdningsanlæg i Fresno, Californien, kaldes “den fineste fabriksbygning på denne side af Detroit”. Sun-Maids fremtid så lys ud selv midt i mørke tider og begivenheder. Selv uder den økonomiske kamp og krig i 1930’erne og 1950’erne fortsatte Sun-Maid med at være en lysende stjerne i det amerikanske folks hverdag. Uanset om det var malerier af den berømte kunstner Norman Rockwell eller virksomhedens humanitære indsats, såsom at sende små røde kasser til USAs militære forposter, fremstod Sun-Maids søde rosiner som et positivt symbol for mange mennesker.

Painting of father and two children eating at the table by Norman Rockwell
Sun-Maid's factory in Kingsburg, California

I 1960’erne gik Sun-Maid igen nye veje i produktionen med sin nye fabrik i Kingsburg, Californien – en fabrik, der senere skulle blive kåret som en af USAs fremmeste nye anlæg. De nye 73 hektar jord, som dette indebar, signalerede en klar fremadrettet bevægelse mod udvidelse og modernisering af virksomhedens produktudbud. Mod slutningen af 1970’erne var det ikke kun rosiner, Sun-Maid berigede folks liv med naturlig sødme. Tørrede abrikoser og blommer var nu en del af familien af tørret frugt- og det blev omfavnet af et opdateret maleri af “Miss Lorraine” til et tidløst look, der stadig hænger ved i dag, årtier senere! Men i 1986 var “Miss Lorraine” ikke længere virksomhedens eneste genkendelige ansigt…

A dancing raisin

En gruppe dansende rosiner blev introduceret af California Raisin Advisory Board i en kampagne, der ville fremkalde smil hos seerne i de kommende år. I slutningen af 1980’erne fejrede rosinkooperativet sit 75 års jubilæum ved at donere den orignale “kasket” til The Smithsonian Institute, hvor den stadig er placeret og er bevaret ved siden af nogle af verdens mest berømte artefakter.

California State University students constructing a 12 foot by 8 foot raisin box

I 1992 fik nogle ambitiøse studrende ved California State University den skøre idé at bygge en rosinæske, hvis front målre cirka 3,5 x 2,5 meter. Det viste sig, at det var nok til at komme i Guinness Rekordbog, da det lykkedes at fylde den med 7500 kg. rosiner! Den røde kæmpe kasse er nu i Sun-Maids hovedkvarter. Andre ting, der skete i de år, var produktinnovationer som chokoladeovertrukne rosiner og en udvidet serie af specielle frugter.

Dried apricots
Raisins
Dried mangoes
Sun-Maid's iconic red and yellow box appearing on the Simpsons

I 2003 blev al produktemballage designet i den typiske Sun-Maid-kombination af rød og gul, som vi kender så godt. Effekten på markedet var en iøjefaldende og mindeværdig mærkeoptræden, der gjorde indtryk i populærkulturen, såsom Sesame Street, The Simpsons og Readers Digest, hvor Sun-Maid i 2007 blev valgt som “Amerikas mest varige logo”. I dag fortsætter Sun-Maid med at holde tingene lette, farverige og sjove med nye produktlanceringer såsom Sun-Maid Sour Raisin Snacks, der giver liv til snack-kategorien ved at tilbyde et produkt lavet af hel frugt, ånden i 100 års opfordring at; “vokse sig ung” – én naturlig, tørret frugt ad gangen.